55. ročník Medzinárodného folklórneho festivalu (Myjava 21.6. 2014)

26 júna


Aj ja som len človek. Príspevok som mala napísaný v termíne, ale videá som zostrihať nestihla, no ja som to chcela dať do jedného príspevku. Keď do toho prídu iné povinnosti, sadnete si k tomu a Youtube a rýchlosť uploadu majú svoju vlastnú hlavu, tak to nie je dobrá kombinácia. Len dúfam, že tam nie sú žiadne chyby, lebo upínať zase celú noc... Ale hlavné je, že aj keď to trvalo dlhšie, ako som chcela, príspevok je už na svete.

Ako som informovala na Facebooku, cez víkend ma okrem výletu na Čachtický hrad čakali aj "folklórky" na Myjave. Nie, že by som bola nejako odviazaná z ľudovej hudby, aj keď radšej budem tancovať na ňu, ako sa zvíjať na niečo moderné :-D. Ale je to naše kultúrne dedičstvo a treba si ho vážiť. Áno, pred desiatimi rokmi ako mladá oplašená žaba by som si asi klopkala na čelo, ale dnes je to už o niečom inom. Dnes si vážim niektoré záležitosti viac, hlavne keď vidím, kam to tu s nami všetko smeruje... A keď to má nejaký scenár, tak je to úplne iné.

Usaďte sa, nechajte načítať obrázky, uvarte si zatiaľ čaj a nechajte sa vlákať medzi tanečníkov... Zo 400 záberov bolo ťažko vyberať, hlavne ak som chcela zachovať postupnosť počas mojej prítomnosti, takže fotiek nebude trošku, ale veľa. Až príliš.


Na úvod snáď privítanie. Po príchode tradične odfotím pohľad z balkóna. Ako vidíte, na Morave bola búrka. Pohľad na Branč je súčasťou úvodných fotiek, takže rozhodne nechýba. A doplnený západom slnka. Tak vitajte na Myjave, v metropole pod slamou :-).




A je tu sobota. Je deväť hodín a začína "Jarmek pot mijafskú vežu". Začiatok ohlásili hudbou z veže. Trochu sme si po výlete zdriemli dlhšie, ako sa patrilo a tak sme jarmok prebehli len na koniec, aj to len polovične. Aj tak tam vždy býva to isté, že. V podstate stačí nájsť stánok s medovinou a jedlom a je to všetko v poriadku :o).


Minulý rok som si našla fajn miesto pri hoteli Štefánik, tak som sa tam vybrala aj tentokrát. Je to zo začiatku sprievodu, ľudí je pomenej a ja nemusím celú dobu nadávať, že mi lezie niekto do záberu (iba občas :-D). Viete, ako pred závodom zahrievajú kolesá jazdci F1? Tak toto som tam pomenovala, že zahrievajú koníkov pred jazdou :-D. Koníky si spravili rozcvičku a išlo sa naostro s primátorom na voze. 





Ako prvý išiel Kýčer z Turej Lúky, mestskej časti Myjavy. Nasledovali deťúrence z Kopaničiariku, potom najstarší z KOPY a nakoniec "velkáči" z Kopaničiaru. Potom som sa trochu zakecala a zmeškala som ceduľku. Ale mali by to byť krajania žijúci v zahraničí. Nasledovali Javorník, Lubená, Tradícia, Konopa, Ekonóm, Trnafčan. Všetko sa zobrazí zájdením myšky nad fotku.







 











 











Zo zahraničných, je mi stále také smiešne Čechov nazývať zahraničím, aj keď to tak je, išli ako prví folklóristi Kohoutka z Českej republiky. Za nimi Zëri i Bilbilit (Albánsko), Aurora Borealis (Rusko), Aru-Ai (Kazachstan), Jakarta Musical Production (Indonézia) a na konci sprievodu "zabudnutí" Karpatskí valaškári.

























Bol by to hriech nevšímať si výšivky, čipky, stužky... Vždy si fotím detaily niektorých krojov. Tá práca, ten výsledok... Už by som mala niečo konečne zbúchať také aj ja.

Tu je krátky zostrih vystúpení jednotlivých súborov počas prehliadky s niektorými fotkami.


Po prehliadke sme trafili prázdno pred dverami do veže, tak sme to využili a šli sme sa pozrieť na Myjavu z výšky. Vždy fotím vežu z balkóna, teraz som si odfotila balkón z veže :o) Fotku som samozrejme vynechala. Nechýba zvon, ktorý odbíja každú štvrť hodinu (najprv raz, potom dva, tri a...) a na celú bije toľko krát, koľko je hodín.











Zišli sme z veže, pobehali trochu jarmok, zdriemli si a vyrážame do amfiteátra. Jazdí tam takýto vláčik, ktorý som zabudla odfotiť a musím použiť staršiu fotku. My sme sa ale prešli. Počet čakajúcich + jazda tam a späť = zatiaľ tam prejdeme aj peši :-). No nemeškali sme len na jarmok, ale aj na program. Našťastie sa nám podarilo chytiť miesto v prednom rade a nakoniec sa nám podarilo presunúť do stredu. Ešte o niečo vyššie by bolo ideálne, ale vďaka aj za to. Keď si človek odmyslí kvety lezúce do záberu, hlavy VIP fotografov položené na pódiu (zdravím "One moment"! :o)) alebo horšie fotenie po tme, tak sa to dá prežiť. Fotky z publika treba brať s rezervou.




Program v amfiteátri začínal o 16:00 a o 16:15 začínala Súťaž o cenu Samka Dudíka, kde sa predstavili FidliCanti z Horných Orešian, Zobor a Ponitran z Nitry, POĽUN zo Starej Turej, Krajnanská muzika z Krajného, Ľudová hudba Kýčer Turej lúky a citarový súbor Dió Héj zo Sládkovičova. Absolútnym víťazom sa stala Krajnanská muzika.













Ako ďalší program v amfiteátri (popri tom bežal aj program v mestečku MY-A-VY) nasledoval program Z najlepších. Tu sa predstavili skupiny Javorník z Lúk pod Makytou, Lubená z Poluvsia, Tradícia z Nitry-Dražoviec, Konopa z Kozároviec, Kýčer z Turej Lúky, pani Mária Marťanová, pán Anton Dinka starší a mladší. Starší sprevádzal programom a spieval, mladší hral na cimbal (ak sa nemýlim). Každá kapela bola predstavená, vyspovedaná a pekne uvedená. Pre zaujímavosť v súbore Javorník spievala aj 90-ročná členka!






























A tu už prichádza na scénu pán Juraj Hamar, takže sa začína Dedičstvo národov. To je ten program, na ktorý asi čaká väčšina a najhoršie sa fotí :o) Časť, kde sa predstavia zahraničné súbory.
Najprv bolo o každom trošku niečo povedané, boli predstavené aj hudobné nástroje s názornou ukážkou a potom začalo vystúpenie každého. Najviac sa mi páčil Kazachstan, najmenej Albánsko.
Ako prvý išiel český Kohoutek, ktorý sa najprv predstavil v slušnejšom svetle a zvyšok si nechal po desiatej. Nasledoval Kazachstan, Albánsko, Indonézia a Rusko.


























Na záver to rozšafn roztočil Kohoutek. Už som ani nevládala fotiť a natáčať, čo som sa klepala ako ratlík (čo by som dala za tie čižmičky a kožuch od Aurory), ale ak som nechcela cenzurovať obsah, tak by som túto časť vo videu aj tak použiť nemohla. Takže len čo zaznela znelka, pobrali sme sa na medovinu na zahriatie a hajde domov pod perinu.

Opäť zostrih krátkych videí spolu s niektorými fotkami.


Výzdoba sa nedá prehliadnuť na fotkách, no ale aj tak ešte na záver zopár fotiek. Veľmi sa mi totiž tohtoročná páčila.







Program bol v predchádzajúcich rokoch lepší, aj počasie bolo krajšie, ale spravilo to pekný deň aj tak a to je podstatné. Trochu ma mrzí, že z kopaničiarov som nič nemala, ale vyjde nabudúce :-).

Účinkujúci (ktorých som fotila a natáčala):
  • Prehliadka krojov
Kýčer, Turá Lúka
Kopaničiarik, Myjava
KOPA, Myjava
Kopaničiar, Myjava
Krajania žijúci v zahraničí
Javorník, Lúky pod Makytou
Lubená, Poluvsie
Tradícia, Nitra-Dražovce
Konopa, Kozárovce
Ekonóm, Bratislava
Trnafčan, Trnava
Kohoutek, Chrudim (ČR)
Zëri i Bilbilit, Sarande (Albánsko)
Aurora Borealis, Petrohrad (Rusko)
Aru-Ai, Astana (Kazachstan)
Jakarta Music Production, Jakarta (Indonézia)
  • Súťaž o cenu Samka Dudíka
FidliCanti, Horné Orešany
Ponitran, Nitra
Krajnanská muzika, Krajné
ĽH Fsk Kýčer, Turá Lúka
Dió Héj, Sládkovičovo
  • Z najlepších
Javorník, Lúky pod Makytou
Lubená, Poluvsie
Tradícia, Nitra-Dražovce
Konopa, Kozárovce
Kýčer, Turá Lúka
Anton Dinka st. a ml.
Mária Marťanová
  • Dedičstvo národov
Kohoutek, Chrudim (ČR)
Zëri i Bilbilit, Sarande (Albánsko)
Aurora Borealis, Petrohrad (Rusko)
Aru-Ai, Astana (Kazachstan)
Jakarta Music Production, Jakarta (Indonézia)

Pekný deň!

Mohlo by sa páčiť

4 comments

  1. Totalne husta akcia... ;) Zaznamenala si to super Suzi! Ked som sa pozerala na tie kroje, tak sa mi ani verit nechce, ze to niekto vysival a zdobil... :O

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja som raz jednu tetu videla v akcii, ako robila stuhu, ktorá mala ísť okolo pása :-)
      no hustá, nehustá, hlavne, že bolo fajn :-D ďakjem

      Odstrániť
  2. fakt uzasne :) lutujem ze som tam nebola

    OdpovedaťOdstrániť


Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.