Tradičné umelecké remeslá - Piešťany 2014

18 mája


Od 16.5. do dnes sa koná už šiesty ročník Tradičných umeleckých remesiel v Piešťanoch. Ja som sa ho zúčastnila už tretí krát (2012 tu, 2013 nemám, lebo som bola trochu sklamaná) a navštevujem len tie v Piešťanoch. Toto podujatie organizuje OZ Ľudové remeslá a tento rok sa uskutoční až v siedmych slovenských mestách. Myslím, že tu nikomu neuniklo, že mám tieto veci rada. Ja sama sa venujem výšivke, aj keď trochu modernejšej a veľmi si vážim každého človeka, ktorý vykonáva niektoré z našich mnohých tradičných remesiel a odovzdáva to ďalej. Je to naše dedictvo, naša kultúra, časť našej histórie. Nie som moderný človek, som skôr retro  a na tradície. U nás sa nájde dosť vecí zdedených napr. po babke a mne to nevadí, naopak, som rada, že sa to zachovalo. A áno, chodím aj na Folklórny festival na Myjavu.

Deň sme začali raňajkami v reštaurácii Le Griffon. Toto miesto rozhodne odporúčam! Ceny klasického menu sú síce trochu vyššie, no rozhodne to stojí za to. Príjemné prostredie, hudba (žiadne rádio, či telka), milá obsluha (včera mi dokonca čašník zavesil rifľovú bundu na vešiak!) a hlavne výborné jedlo. Raňajkové menu vyjde tak od 2 € do 4 € (štrúdľa, toasty na masle alebo vajíčka).


Posilnení sme sa vybrali na Kúpeľný ostrov. Nechcem pridávať veľa fotiek pomimo, lebo mám v pláne pridať fotografický príspevok s fotkami, čo som tam nazbierala. Záber na Krajinský most, aby bolo jasné, ako bolo :-). Teda okrem zdvihnutej hladiny Váhu. Veľmi som si želala, aby počasie vyšlo, aj som to na FB zdieľala, keď zazvonil budík a vytiahla som žalúzie, veľmi som sa potešila. Po celú dobu bolo takto alebo slnečno, pri odchode sa zamračilo, čo nám už nevadilo :o).



No a začala sa púť medzi stánkami. Takúto tašku si budem robiť, tak niečo na inšpiráciu :-). Niektoré stánky som zabudla odfotiť, o koho sa jedná, prezrela som aj minulé fotky a nič... Tak pardon.



Niektorí vyžadovali zákaz fotenia. No budiž, je to vaše rozhodnutie. Tento ujo rozhodne k nim nepatril a tak som ho mohla pozorovať, ako tvorí hrnčeky a zdokumentovať proces výroby až s výsledným dielom. Bohužiaľ patrí k tým, kde som si neodfotila meno.







Tieto ozdoby sú každý rok na tom istom mieste - okolo fontány pred kúpeľným domom Irma :-)


Čajový servis s levanduľovým motívom ma veľmi zaujal, škoda, že tiež nemám meno predajcov.



Fujary, píšťalky, či tieto magnetky. Majiteľ tohto stánku bol pán Miroslav Vojt z Krpeľan. A jedna ovečka odišla so mnou domov :-).


U tohto pána sme si pred dvomi rokmi kúpili náramky a ja ešte náušnice. Maťko si opäť kúpil rovnaký náramok aj včera, ten starý už doslúžil. Vedľa stánku mal aj náradie, kde náramky vyrábal, my sme ho ale zastihli pri raňajkách, takže fotka výroby chýba.





Nechýbala ani  keramika. Podkovy, obrázky s ľudovými motívmi, čo postavy v kroji, dokonca sa mi podarilo trafiť do záberu práve myjavský :-).




Pán Slavík (teda asi) si práve vymieňa dláto:-).



Tiež stálica tohto podujatia, pán Dovčík z rodnej dediny mojej mamy. Ale hej, máme v záhradke zopár ozdôb ako ježko, fontánka pre vtáčiky, krtka, či červíka :o).



Vyrezávané veci z kôry predstavil pán Detko z Krakovian.




Detail pri kreslení pána Matuščina som pridávala minulý rok na FB. Tento rok tu bol opäť a tu je ukážka. Sľúbila som, že fotka nebude na komerčné účely, čo myslím, neporušujem, je to len na ukážku, čo dokáže.



Kováči musia byť :o).


Bylinky a čaje z chránenej dielne Betánia zo Senca.


Ľudový kolotoč pre deťúrence...


Od desiatej bol kultúrny program.


Som hrnčekový úchyl a len nedostatok miesta v skrinke a na poličke mi zabránil zobrať si jeden do zbierky :-D. Servítková technika ma až tak nezaujala, nakoľko si takéto veci viem vyrobiť aj sama.



Ďalšia zaujímavá vec. Umelecké kováčstvo a nechýba aktuálny hokejista alebo motorkár pre fanúšikov Zákona gangu :o).





Pravidelnou zastávkou je nákup glycerínového mydla. Malá zmena, tentokrát jahodové, no u rovnakého predajcu - Mystická mydlárna.


Keď som bola malá, strašne som chcela mať handernú bábiku. Raz bola jedna vyšívano-šitá v Nápadoch a radách a ja som tajne dúfala, že mi ju mama vyrobí. Nestalo sa tak. O niekoľko rokov neskôr som si z Trnavského jarmoku doniesla malú šitú bábiku Zuzku v košieľke s vyšitým menom, z remesiel mini bábiku - brošničku z Brestovian a tentokrát anjelika. No a pri týchto bábikách sa môžu všetky tie pačmagy z Dráčika a spol. schovať, sorry :-D.



Keby boli peniaze nazvyš, jeden tento živicový obrázok, lebo boli fakt nádherné.





Aaa, moja najobľúbenejšia včera zakúpená vec. Šúpolienka, ktorú som si samozrejme nazvala Suzi :-D. No veď aha, našla som medzi nimi vyšívajúcu - na ráme aj na kruhu!



Bez perníkov sme tiež neodišli, rovnako nakúpené u pani Lomnickej.



Vtákov sme si pozreli skôr, ale zaradila som ich až teraz po stánkoch. Len keby som sa opýtala na presné mená... Aspoň sa pokúsim pomenovať ich. Tento prvý je sokol sťahovavý...



... orol skalný....


... tiež orol (ten, čo je v pozadí prvého) ...


... výr skalný ...


... a že by nejaká sova? :-)


Mohli si vyskúšať aj deti, ako sa nosí na ruke :-).



Putovanie sme zavŕšili na lavičke oddychovaním, uploadnutím na Instagram a pozorovaním okolia. Napr. táto znudená kúpeľná mačička. Potom sme prešli okolo Napoleonských kúpeľov, pri ktorých som spravila ešte zopár obrázkov vyšívanej sirôtky a po hrádzi popri mŕtvom ramene Váhu sme obišli ďalšie kúpeľné domy a vrátili sa do mesta.




Na záver skromný nákup.




nekupované, dedictvo po babke





Toto nebol síce nákup na remeslách, ale čipkovaný top sem zapadne :-D. Aby som nezabudla, veľmi pozitívne hodnotím ľudové a krojované odevy vystavujúcich, tento rok boli tak oblečení tuším všetci. Zabudla som síce odfotiť čipkárky a chýbal mi tam trochu stánok s výšivkou, ale inak super deň. Keď tak pozerám von, tak sme mali opäť šťastie na počasie.

Pekný deň!



Mohlo by sa páčiť

0 comments


Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.